Česká pošta své závazky neplní a neplní
Nechte si Českou poštou doručovat poštu a spolehněte se na nedoručování včas, nezvonění, nevolání, lhaní a když už se nakonec rozhodnete po tom všem navštívit pobočku, tak po minimálně hodinové frontě a vnucování různých výherních losů, SIM karet, žvýkaček a pomalu i rohlíků se salámem na místo poštovních služeb ještě reklamace, neboť zjistíte, že balík budete mít k tomu navíc poškozený, ne-li snad dokonce vykradený.
Přesně taková, a povětšinou ne významně jiná, bývá smutná praxe pobočky pošty Janského (PSČ 150 19) v Praze na Velké Ohradě. A to ať si objednáte cokoli – jakoukoli poštovní zásilku od běžného doporučeného dopisu až po tzv. „Balík do ruky”, pro který si stejně musíte dojít na pobočku pošty, neboť Vám jej prostě buď nedovezou (nestihnou to, nepřijedou v dohodnutý termín, anebo nejlépe neuvedou důvod žádný, respektive se vymluví na jakési blíže nespecifikované, neověřitelné technické potíže)… Že pomlouvám? Žalujte mě, tady jsou důkazy!
Automatizované maily
Vážený zákazníku,
omlouváme se, ale z technických důvodů nebude zásilka Balík Do ruky od podavatele XXXX XXXXXXXX, s.r.o. s podacím číslem DRXXXXXXXXM doručena v avizovaném termínu dne 15.3.2016, jak jste byl již informován. O náhradním termínu a času doručování Vás budeme informovat.
Pohyb svého balíku můžete sledovat na internetu ve Sledování zásilky, nebo prostřednictvím mobilní aplikace Pošta Online.
O náhradním termínu a času doručování Vás budeme informovat.
Pohyb svého balíku můžete sledovat na internetu ve Sledování zásilky, nebo prostřednictvím mobilní aplikace Pošta Online.
Zde naleznete dodatečné informace o elektronickém avizování balíkových zásilek.
Děkujeme za pochopení.
Vaše Česká pošta
Tato zpráva byla automaticky vygenerována systémem České pošty, na tuto zprávu neodpovídejte.
Co jsme se (ne)dozvěděli
- Česká pošta „Balík do ruky” a „do druhého dne” prostě nedoručí a to pěkně z neznámého technického důvodu.
- O náhradním termínu budu prý informován místo toho, aby se se mnou na něm někdo ráčil třeba domluvil.
- Pohyb balíku sice mohu sledovat, ale toto mne upřímně vůbec nezajímá. Zajímá mě, kdy a zda vůbec bude balík doručen. A pokud nebude, tak z jakého důvodu. A především aby se mi někdo ozval, když už se nedoručuje.
Další automatizované maily
Vážený zákazníku,
omlouváme se, Vaše zásilka Balík Do ruky od podavatele XXXX XXXXXXXX, s.r.o. s podacím číslem DRXXXXXXXXM nemohla být doručena v avizovaném termínu dne 14.3.2016, jak jste byl již informován, a to z důvodu: na žádost adresáta. Zásilka s dobírkou ve výši X XXX Kč je připravena k vyzvednutí na poště:
Janského 2254/45
15019 Praha 519Blá blá blá, další související automatizované texty…
Co se (ne)povedlo
Tak v první řadě fakt, že jsem, jako adresát, o nedoručení nežádal. Nikam jsem nevolal, s nikým nemluvil, nic nevím. Dokonce ani mně nikdo nezavolal, nic. Čili Česká pošta docela obyčejně lže, respektive nejen že nedoručí „Balík do ruky” do slibovaného druhého dne, ale když se sami neozvete, tak jej nedoručí nikdy, protože prostě nechce.
Sledování Track & Trace
Jak konkrétně Česká pošta lže, si probereme – řazení odspoda.
Příprava zásilky k doručení – pokus o doručení neuskutečněn z technických důvodů na straně České pošty.
Volám na Českou poštu a s číslem zásilky žádám podrobnosti, nikdo nic neví.
E-mail adresátovi – termín doručení zásilky.
Maily jsme si probrali (viz výše), žádný termín doručení zásilky tyto neobsahovaly.
SMS zpráva adresátovi – důvody neučinění pokusu o doručení zásilky.
Lež – důvod technický. Fakt – prostě se na to vykašlali (viz níže foto SMS).
Uložení zásilky na žádost adresáta.
Lež! O uložení zásilky na poště jsem nežádal, nikdo mi nevolal, s nikým jsem se na ničem nedomluvil.
E-mail adresátovi – neúspěšný pokus o doručení a uložení zásilky.
Vykašlání se na kontakt a doručování se považuje za neúspěšný pokus? Dále neúspěšný pokus o uložení zásilky – takže tuto neúspěšně uložili na poště? Dobře, špatně napsaná věta, dejme tomu. Ale co se tedy se zásilkou děje? Moment, co předchozí pohyb, respektive informace o uložení zásilky na žádost adresáta? Opět pouze lži.
SMS zpráva adresátovi – neúspěšný pokus o doručení a uložení zásilky.
Znovu – neúspěšné doručení, dejme tomu, ale co uložení? V SMS je něco jiného! Navíc uložení zásilky? Kde?
Dodání zásilky.
Velké finále – lež jako dvě věže. Zásilka vůbec dodána nebyla, ale musel jsem si pro ní osobně dojít. Tentokrát fronta „jen” pětadvacet minut a „losování” se „SIMkartováním” se nekonalo. Abych pobočce Janského nekřivdil, zase tak často s prodejem neotravují. Naštěstí. Je však možné, že neobtěžují jen mě, neboť já si vždy při jejich řečích v minulosti buď poptal chleba s máslem a 20 deka šopáku, anebo předával na sebe vizitku s nabídnou ICT služeb. Popojedem:
SMSkami jsme si prokázali jen ty další lži.
Co vyzvednutí předcházelo
Než jsem se tedy vydal na poštu, neboť předání „do ruky” evidentně čekat nemohu, podařilo se mi po velmi dlouhém vyzvánění a čekání na zvednutí telefonu dovolat na pobočku Janského, kde mi paní po bližším zkoumání dovedla sdělit důvody nedoručení. „Balík je poškozen, rozbalen, byl o tom sepsán protokol, zastavte se a až jej uvidíte, rozhodnete se, zda jej převezmete, anebo spolu sepíšeme reklamaci.” To je vskutku „fascinující”! Proč mi byly zaslány ony nesmyslné SMS a maily, na to odpovědět samozřejmě nedokázala. Inu balík byl skutečně rozbalen a sotva držel pohromadě. Zboží naštěstí bylo v pořádku.
Mlčte, nebo uvidíte
Tento e-mail včetně příloh může obsahovat důvěrné informace. Jestliže nejste zamýšlený adresát tohoto e-mailu, pak jakákoliv forma zveřejnění, tisk, kopírování, distribuce nebo šíření tohoto e-mailu a připojených příloh je přísně zakázáno. Pokud obdržíte tento e-mail omylem, oznamte to neprodleně jeho odesilateli a okamžitě tento e-mail včetně jeho příloh trvale vymažte ze svého systému. Odesilatel e-mailu neodpovídá za jakoukoliv škodu způsobenou modifikacemi či zpožděním přenosu e-mailu.
Tento text, co jsem pochopil, se nachází na konci většiny mailů od České pošty. Mno, vzhledem k tomu, že jsem zamýšlený adresát, je jakákoli forma zveřejnění, tisk, kopírování, distribuce nebo šíření materiálů dovoleno. A i kdyby, milá Česká pošto, nebylo, tak Vy mi nebudete přikazovat, co smím a nesmím dělat. Zveřejnil bych to stejně, jelikož ten, kdo by se dopustil porušení Zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, jste pouze a jen Vy, a to tím, že byste poslali osobní údaje některého z Vašich klientů někomu jinému, cizímu, v tomto případě mně. Pochopitelně že šíření mailové korespondence „zakazujete”, neboť by nesprávný adresát mohl zveřejnit, jak nakládáte s cizími daty. Čili ne, já nejsem povinen s Vašimi „restrikcemi” souhlasit, natož se jimi řídit. A také to dělat nebudu. Nikdo by neměl.
Seznam důkazů
Snad si nikdo nemyslel, že nebudu konkrétní? Přikládám důkazy pěkně s konkrétními daty. Jsou to mé údaje, mé rozhodnutí a především je tu mediální zákon, kterého jako zapsaný spolek ETIQ.CZ, z.s. využívám. Česká pošto, „těšilo” mě a vy se těšte zase na příště, až opět provedete něco, co se mi nebude líbit. V minulosti toho bylo sice už více než dost, nicméně šanci začít znovu můžete vzít jako novou šanci. Informovat budu až o eventuálních „novinkách”.
Odkazy: Informace o zásilce 1 | Informace o zásilce 2 | Telefonní hovor se zaměstnankyní ČP mám uložen.
Praktiky z jiného zdroje
O praktikách České pošty se můžeme dočíst z desítek dalších zdrojů, zejména pak internetových diskusí. Netřeba vypisovat, „chytrý strýc Google” jistě poradí. V rámci tohoto článku se však podíváme na jednu čerstvou kauzičku, jakou se zabývá internetové televize Stream.cz, konkrétně pořad A DOST! novináře a moderátora Jana Tuny.
Odkazy: Pošta pro tebe? (1. část) | Pošta pro koho? (2. část) | Pošta pro ně? (3. část)
Z dílů A DOST! načerpáte informace ze zákulisí, uvidíte nějaké ty do kamery řečené lži mluvčího České pošty apod.
Závěrem
Co na to říci? Podle mě prostě docela standardní zmrdi a vohnouti. Polostátní podnik, prakticky žádná konkurence (PPL, DPD apod., ať se nám to líbí, nebo ne, nazvat konkurencí prostě nelze – nemají adekvátní, pevné pobočky a jejich způsob práce je také minimálně diskutabilní), takže máme jako lidé, zákazníci prostě peška. Proč? Může za to pošta? Do jisté míry, ovšem největší odpovědnost je opět pouze a jen na vás; tedy těch, kdož si to necháte líbit a proti těmto praktikám nezakročíte. To si raději sednete v hospodě nebo k Ordinaci v růžové zahradě, že?
Tento článek je staršího data, nejen z důvodu ochrany před přílišným internetovým spamem byla zdejší diskuse k němu již uzavřena. To Vám však nebrání v zahájení diskuze nové, popř. v navázání na místní komentáře prostřednictvím našeho fóra ZDE, kde se Vám též můžeme věnovat.